Omgekeerd innoveren: magazine bestellen in de winkel

oktober 06, 2016

‘Nee’ verkopen is het ergste wat een retailer kan gebeuren. Toch overkomt het verkopers van bladen en magazines vaak. Reden: in een klein decennium is het gemiddelde aanbod van tijdschriften per verkooppunt gedaald van zo’n 1200 titels naar 450. Een simpele, digitale display in de winkel kan het ongemak van ‘nee’ verkopen voorkomen en nichetijdschriften meer omzet brengen.

 

Het idee komt van directeur Guido Sanders van VMBpress in Heemskerk, dat door familiebanden is gelieerd aan Abonnementenland.
Begin dit jaar nam Sanders Magvilla over, een site waarop je online losse tijdschriften kunt kopen, en bedacht een nieuw concept voor de circa 1500 verkooppunten waaraan VMBpress levert, maar mogelijk ook andere.

Bestellen per app

Hij liet de VMBpress-app bouwen, die met behulp van een digitale display klanten op fysieke verkooppunten de mogelijkheid biedt om niet op voorraad beschikbare tijdschriften ter plekke te bestellen. De winkelier investeert eenmalig in de display, hoeft geen ‘nee’ meer te verkopen en krijgt minimaal dezelfde revenuen als die hij voor andere tijdschriften ontvangt.  ,,In de uitgeef- distributiesector praten we onszelf soms de put in dat alles maar online gaat en er geen stuiver meer te verdienen valt met magazines. Maar ik ervaar dat print nog steeds zeer gewild is en juist in special interest nog mogelijkheden tot groei biedt,” zegt Sanders.

4000 titels

Het gaat om ongeveer 1800 kleinere en grotere niche- en special interesttitels, die het bedrijf op deze manier wil aanbieden. Denk aan bladen als Azië Magazine, De Republikein of Duiken; er is bijna geen onderwerp in ons land waarvoor geen tijdschrift bestaat. In totaal – inclusief vaktitels – schat Sanders dat er in Nederland 4000 tijdschrifttitels bestaan. ,,Het zijn niches, maar die wel ieder jaar groei laten zien. Het zal voor de retailer nooit de compensatie zijn van een slechte verkoopmaand van de Libelle, maar kan toch een leuke aanvulling zijn op de omzet.”

Rompslomp

Sanders deed marktonderzoek op kleine schaal. Daaruit bleek dat de meeste retailers het jammer vinden dat ze minder titels in huis hebben, maar vanwege de administratieve en fysieke handling ook niet zitten te wachten op uitbreiding van dat aantal. Het bieden van de mogelijkheid een titel ter plekke te bestellen zou een oplossing kunnen bieden voor dit probleem, hoopt Sanders.

http://www.frank.news/2016/09/26/omgekeerd-innoveren-magazine-bestellen-in-de-winkel/